X
Znajdź laboratorium wykonujące BADANIE AUTOPRZECIWCIAŁ
Znajdź laboratorium
Reumatologia










Dermatologia









Gastroenterologia







Endokrynologia




Nefrologia




Niepłodność



Hepatologia











































































































































































































Leczenie immunosupresyjne a zakażenie koronawirusem (SARS-CoV-2)

Koronawirus (SARS-CoV-2). Od kilku miesięcy słyszymy niepokojące doniesienia o nowym koronawirusie (SARS-CoV-2), który pod koniec 2019 r. pojawił się w chińskim mieście Wuhan. Epidemia wywołana przez ten czynnik zakaźny zatacza coraz szersze kręgi. 11 marca 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła stan pandemii, czyli epidemii obejmującej swoim zasięgiem kilka kontynentów. W tej sytuacji nasuwa się pytanie, jak dużym zagrożeniem dla osób przyjmujących leki immunosupresyjne jest SARS-CoV-2.

Leki immunosupresyjne stosuje się m.in. u chorych na schorzenia autoimmunizacyjne. Układ odpornościowy tych osób jest nadaktywny i atakuje zdrowe tkanki, tak jakby były one zagrażającym organizmowi patogenem. Leczenie ma więc za zadanie osłabić działanie układu odpornościowego. Z tego właśnie powodu przyjmowanie leków immunosupresyjnych wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju zakażeń.

Koronawirus- wytyczne PTR

Najważniejsze wytyczne z Komunikatu Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego i konsultanta krajowego w dziedzinie reumatologii.

Polskie Towarzystwo Reumatologiczne (PTR) umieściło na swojej stronie internetowej komunikat, w którym zwraca uwagę na konieczność szczególnie uważnego obserwowania objawów infekcji takich jak kaszel, gorączka, duszność czy ogólne osłabienie u osób przyjmujących leki immunosupresyjne (w tym także leki biologiczne oraz inhibitory kinaz janusowych). W przypadku wystąpienia u nich niepokojących objawów PTR rekomenduje kontakt telefoniczny z lekarzem prowadzącym w celu uzyskania zaleceń dotyczących procesu diagnostyki i leczenia.

Należy mieć również na uwadze fakt, iż silne leczenie immunosupresyjne może spowodować, że pewne ogólnoustrojowe objawy infekcji, np. gorączka, mogą nie wystąpić. Dlatego u chorych poddanych tego typu terapii nie można bagatelizować kaszlu, duszności i ogólnego osłabienia, którym nie towarzyszy gorączka. W komunikacie zaznaczono także: „W przypadku wystąpienia klinicznych objawów sugerujących infekcję COVID-19 u pacjentów, u których istniało/istnieje ryzyko epidemiologiczne zakażenia, zaleca się postępowanie zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego z uwzględnieniem ostrzeżeń dot. podróży do krajów, w których wykryto przypadki infekcji”.

Osoby, które przyjmują leki immunosupresyjne, powinny unikać dużych skupisk ludzkich. W miarę możliwości warto ograniczyć do minimum wyjścia z domu. Istotne jest także przestrzeganie standardowych środków ostrożności, w tym zachowanie higieny rąk poprzez częste ich mycie wodą z mydłem.

Sprawdź również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat infekcji SARS-CoV-2: https://cov-2.pl/faq/

 

Źródła:

http://www.reumatologia.ptr.net.pl/?komunikat-polskiego-towarzystwa-reumatologicznego-i-konsultanta-krajowego-w-dziedzinie-reumatologii-dot-potencjalnie-zwiekszonego-ryzyka-zakazen-w-tym-infekcji-covid-19-u-pacjentow-w-trakcie-leczenia-immunosupresyjnego,287

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

alergiczne.info boreliozaonline.pl autoprzeciwciala.info kalpro.pl